Utorak, 19. avgust
- dan prvi
Klina - Mirua -
Orahovac - manastir Sveti Vrači (Zočite)
Preli tog dana: 63 km (49 km asfalt - 14 km makadam)
Preli ukupno: 63 km
Kako smo odlučili da prvo posetimo kanjon
i vodopade Mirue, najpovoljnije nam je bilo da sa voza siđemo
u Klini.
Na eljeznickoj stanici "Metohija"
brzo izlazimo i istovarujemo bicikle. I opet gubitak - nema moje
elastične trake kojom sam bicikl vezao za prozor, a koja mi inače
slui za vezivanje prtljaga. Nea mi daje komad kanapa
i nekako montiram bisage, vreću za spavanje i podmetač. Već na stanici
se okuplja gomila znatieljnika, dece i odraslih, i stalno
neto zapitkuju. To je prizor koji će nas pratiti tokom celog
puta. Dok smo polazili obratio nam se neki Albanac na nemačkom.
I to je neto to ce biti uobičajeno tokom puta po Metohiji,
jer niko valjda ne misli da bi neko na putovao na ovaj način. |
Na stanici
u Klini (foto: Ilija)
|
Centar Kline je udaljen oko 1.5 km od
stanice. U glavnoj ulici guva, praina, puno ljudi i automobila.
Krajem tridesetih godina ovog veka Klina je imala 90 kuća i oko 400
stanovnika. Danas je to grad od 20.000 ljudi. Prolazimo bez zadravanja
i hitamo ka putu Pritina - Peć gde skrećemo levo, preko mosta,
i posle kojih par stotina metara skrećemo desno na put za Đakovicu.
U stvari smo samo pretpostavljali da je to taj put, jer su po Metohiji
veoma retki putokazi ili table sa nazivima mesta. Zato se informiemo
na benzinskoj pumpi i nastavljamo dalje. Posle 8.5 km odličnog puta
dolazimo do kafane "Kanjon Mirue" (sa leve strane puta)
odakle polazi lo zemljani umski put koji prati tok reke
Mirue. Posle tri kilometra,
uz jedan jači uspon i spust, stigli smo do zadnjeg, esnaestog
jezerca i do vodopada. Na poslednjih pedesetak metara praktično nema
puta, pa smo bicikle pregurali
preko kamenja.
Vodopad je zaista lep i bogat vodom,
visine je oko 10 metara. Oko jezerceta se diu impozantne stene,
sigurno preko sto metara visoke.
|
Kako je ovo jezero najblie
i najpristupačnije, obala je prepuna otpadaka, hartije, kesa i
limenki. Osim toga, voda je bila mutna usled obilnih kia
koje su padale predhodnih dana. Uz malu proveru alpinističkih
sposobnosti uspeli smo se i do sledećeg (petnaestog, i po meni
jo lepeg) vodopada u neposrednoj blizini. Voda pada
sa stene a zatim se kaskadama sputa u minijaturno jezerce
iz koga se survava u poslednje jezero.
Na petnaestom spratu Miruše
|
Nismo ili dalje jer za ovo mesto
treba posebno doći, već smo po jakom suncu i velikoj vrućini krenuli
nazad na glavni put. U kafani smo natočili vodu i uputili se ka Đakovici.
Ispred sela Rakovina skrenuli smo levo na sporedan put. Već posle prvog
sela Hramovika prestao je asfalt, i sledecih 8 km vozili smo po makadamu
kroz albanska sela Ćiflak i Danjane. Ljudi su nas gledali, mahali i
pozdravljali, ali niko nije bilo ta dobacio ili bio neprijatan.
U selu Ratkovac (u kome je policijska stanica) opet počinje asfalt.
Na izlazu iz sela izuzetan prizor: pored puta u veliku blatnjavu baru
polegala je gomila crnih bikova tako da su im iz vode i mulja virile
samo glave. Na par kilometara ispred izlaska na put Prizren - Peć veliki
uspon. Zakačio sam se za prikolicu punu lubenica. Albanac je počeo razgovor
na nemačkom, ja sam prihvatio, i rezultat je bio poklon - lubenica koju
smo u slast smazali u hladovini hrastića pored puta, zatićeni
od pogleda znatieljnika.
Posle kraćeg odmora sjurili smo se u
Zrze, mesto kojim dominira ogromni silos. Desetak km dalje nalazi se
Orahovac.
Donji deo varoice koja broji
oko 18.000 itelja nastanjen je Albancima, a u gornjem ivi
oko 2.000 Srba. Malo smo popričali sa metanima, snabdeli se
vodom i nastavili veoma strmom ulicom do malog trga gde se nalazi
Stara crkva. Inače Orahovac i okolna sela se odlikuju posebnom arhitekturom
i kućama koje su pokrivene kamenim pločama (kojih je dodue
ostalo veoma malo i u ruevnom su stanju). U gradu ima jo
i kamenih kula, nekoliko damija, sahat kula iz 1815. i četiri
muslimanske tekije raznih dervikih sekti, uglavnom iz XIX
veka osim Halvetijske tekije koja je stara vie od 350 godina.
|
Grupa bivola
u predanom radu na uređenju prilaza Orahovcu
|
Nastavili smo uzbrdo do kraja lepo popločane
ulice pa desno par kilometara, do manastira Sveti Vrači u selu Zočite.
Predeo uz put je sa jedne strane podsećao na Hercegovinu - kamen i nisko
rastinje - a sa druge su bili nepregledni vinogradi. Gajenje vinove
loze u ovom kraju ima dugu tradiciju. Arheolozi su iskopavanjima doli
do velikih ćupova iz II veka, a Hilandarska povelja Stefana Nemanje
iz 1198. pominje vinograde u ovom kraju. I danas skoro svako domaćinstvo
ima svoj vinograd i pravi vino. Većina od 4200 hektara vinograda je
u vlasnitvu "Orvina" koji je po kapacitetu prerade od
100 vagona dnevno, potencijalno jedan od najvećih proizvodača vina u
Evropi. U okolini ima dosta lisica - na jednoj terasi u Orahovcu smo
videli est lisičjih koa ostavljenih da se osue. Vlasnik
kae da ih je ulovio u okolini i to pukom a ne, kako sam
predpostavio, zamkama.
Selo Zočite je čisto srpsko. Nalazi
se u u jaruzi, a manastirski kompleks je neto iznad. Pominje se
u povelji kralja Stefana Dečanskog iz 1327. u kojoj se nabrajaju imanja
koja poklanja Hilandaru. Po narodnom predanju crkva je napravljena 300
godina pre Dečana. Stradao posle Kosovske bitke, manastir je obnovljen
u drugoj polovini XVI veka. 1871. god pri manastiru je osnovana i kola.
Sama crkva je jednobrodna gradevina sa polubočastim svodom i pripratom
neto irom od hrama. U unutranjosti hrama se nalaze
očuvane freske sa poprsjima starozavetnih proroka. Freske su u loem
stanju i potrebni su im cicenje i zatita. Ispred ikonostasa,
pod ikonom Svetih Vrača Kozme i Damjana (kau da im se tu nalaze
i moti), nalazi se prostirka na kojoj je prilikom nae posete
leao jedan par. Kako nam je docnije pričao Iguman, otac Jovan,
to mesto ima isceljiteljsko dejstvo i puno je primera ljudi koji su
ozdravili posle izvesnog vremena provedenog u leanju na postelji
ispod svetih moti. Crkva je po tome poznata i van okruga i jako
puno ljudi dolazi ovamo, a posebno je interesantno da dolazi vie
Albanaca nego Srba.
Krenuli smo dalje ka Prizrenu mada
je nebo postalo crno, a gromovi udarali u okolna brda. Kada je poceo
i jak vetar, odlučili smo da se vratimo do manastira. Prve kapi
onoga to je za par minuta prelo u uasan pljusak,
zatekle su nas na ulazu u manastir. Nastrenica u sredini dvorita
nam je pruila kakvu-takvu zatitu, mada je prskalo sa
svih strana. Bilo je jo rano, ilo nam se dalje - ali
se nije moglo. Kia nije pokazivala nameru da stane, a postalo
je i hladno. U pet je pocela liturgija koja je trajala dobra dva
sata. Inače su u manastiru uz igumana i jedan monah, jedan iskuenik
i jedan đakon. Sluio je gost iz Istoka, otac Branislav, koji
je sutradan nameravao u Prizren na sastanak. Posle slube smo
sedeli na tremu i razgovarali. Otac Jovan nas je ljubazno primio
na spavanje, iako je samo mesec dana pre toga (8 jula) imao veoma
nemio dogadaj. Naime, napao ga je gost manastira, koga je primio
da bi ga lečio od narkomanije. Kada se otac Jovan okrenuo da mu
doda hleb, ovaj ga je napao noem i zadao mu osamnaest uboda.
Pravo je čudo kako je otac preiveo, a jo veće kako se
brzo oporavio. Večerali smo posnu ali raznovrsnu hranu (riblju čorbu,
prene krompiriće, tunjevinu, sardine, masline, raznovrsne
kolače), dok je deurni čitao crkvene tekstove. Spavali smo
u zasebnoj sobi sa sedam gvozdenih kreveta. Kupatilo je bilo uredno
i sa toplom vodom, pa sam se pred spavanje lepo osveio. |
Vodeni cvetovi
Miruše
|
|