Proci ce malo vremena dok se saberu utisci koji odzvanjaju u glavi, pa cu prionuti na malo vise redova u vidu putopisa u nastavcima.
Norveska je hladna, skupa i prelepa. Putevi i bezbednost na njima su na izuzetno visokom nivou, cela zemlja podseca na nacionalni park, dok su oblasti proglasene kao nac. parkovi posebnije lepi. Malo sve to coveka razmazi posle nedelju dana, te se postepeno postane imun na sve te lepote koje se prolaze, i od kandidata za objektiv iz dana u dan ocekuje vise.
Dok ne krenemo da razvlacimo u vise redova, za sada samo raporti javljanja sa puta obogaceni sa po kojim slicicom izmedju redova.
http://cyclingnorway.wordpress.com/
Norveska: Oslo - North Cape - Laponija
Moderator: Moderatori
Re: Norveska: Oslo - North Cape - Laponija
Sjajno! Zaista je to bila prava Avantura. Nadam se da ćeš imati vremena i inspiracije da je složiš u Turoteci? Odavno nismo imali neki pravi putopis i mislim da bi bilo izvanredno da malo oživimo Turoteku.
Re: Norveska: Oslo - North Cape - Laponija
sjajno! Znam sta cu raditi sledeceg leta.
Re: Norveska: Oslo - North Cape - Laponija
Međunarodni dolasci
Prvi dan: 83km Oslo Gardermoen – Maura – Jevnaker – Randsfjorden
Iako je vreme od kada smo doneli odluku posvećivanja leta 2012 Norveškoj, do kretanja na taj put, bilo solidno i nudilo gotovo pola godine pripreme i razrade, ne pamtim kada sam tako neozbiljno pristupio nekoj ranijoj turi u smislu da me je mrzelo da sednem na bicikl i probam kako mi ide kotrljanje.
Umesto toga, trčao sam, kao i nekoliko sezona ranije, i na tu kondiciju se oslanjao za Norvešku. Ipak u Junu zatekoh sebe bez gotovo kilometra na biciklu od početka godine. Svestan da se radi o donekle sličnim, ali različitim sportovima, nedelju dana pred putovanje odlučujem učestvovati na brevet vožnji od 400km koju organizuje drugar Igor Ralić, kako bih bio siguran da će mi gaženje pedala na severu ići bez većih poteškoća. Tu jednodnevnu vožnju sam završio prilično lako i bez preteranog jurcanja, doduše sa upalom mišića sutradan, ali sam bio posve siguran da u Nor-u neću imati poteškoća sa dnevnim stotkama, koliko smo u proseku planirali za savlađivanje puta od ~3000km u mesec dana.
Nenad se u Češkoj takođe bavio aktivnostima koje bi i inače upražnjavao, planinario, vozio bicikl i trčkarao.
Slična stvar bila je i sa pakovanjem. Kao sa svakom stvari koju bismo najradije izbegli i koja izaziva nelagodnost poput učenja ispita čije nam gradivo i nije previše interesantano, odgađao sam ga do poslednjih trenutaka, ali učinih to ipak pre Nenada koji je u večeri pred putovanje još gurao poslednje stvari sa spiska u bisage koje su kipele.
Kako ne bih nešto zaboravio, pakovanje sam podelio u dva dana, tako što sam u prvom upakovao bicikl za aerodromski transport i sve vezano za njega u smislu alata i rezervnih delova, dok je drugi dan bio posvećen kamp opremi i ličnim stvarima. Sreća je što baš ništa nisam zaboravio, jer sam bez sačinjenog spiska izveo celu operaciju i čak poneo neke potpuno nelogične stvari za Norvešku, kao što je mleko za sunčanje.
Noć pred jutarnji let, a ja i dalje ne osećam nikakvo uzbudjenje, niti posebno razmišljam o narednih mesec dana, kao da me ujutru čeka vožnja do Avale. Obično noć pred neki maraton ili događaj od značaja, ne spavam baš najbolje, ali to nije slučaj u ovoj noći.
I tako smo ujutru, koje je za Nenada počelo još u sitnim satima nakon ponoći, upotrebili svoje pasoše i koraknuli u avione iz Praga i Beograda, koji su sleteli u Oslo u razmaku od sat vremena. Već sam uveliko sklapao bicikl u holu aerodroma kada se i Nenad pojavio i prionuo na isti posao sa svojom mašinerijom. Tokom tog zahvata pojavio se i momak koji radi na aerodromu i poželeo nam sreću, naslutivši po viđenom da nas čeka neko putovanje na dva točka.
U 18.30 izašli smo iz aerodromske zgrade u Oslu u svetlost kasnog podneva koje se opružilo pred nama nudeći prijatnih 18 stepeni, najtoplijih u narednih mesec dana ispostaviće se.
Prvi okreti pedala u Norveškoj…udaljavamo se od aerodromske zgrade koja se ne nalazi baš u Oslu, već nekih tridesetak kilometara severoistočno od prestonice, tako da grad zapravo nismo ni videli i toga smo bili svesni planirajući ranije putovanje, jer nas je zamišljena ruta vukla severno od aera. Ali smo imali u vidu i dužinu puta pred nama i mnoga ostala mesta koja su nam se smešila usput. Kilometri ovog prvog dana nadolaze lagano i proizvoljno, bez posebnog cilja ili dužinske norme. Jedini zadatak nam je natočiti benzin, pošto nam je rezervoar prazan. U njega staje nepun litar i u obliku je boce koja predstavlja primus. Kako je minimum 3 litre, čekamo na Shell pumpi mušteriju kako bismo se ugradili u njegovo punjenje rezervoara i platili mu za jedan litar, što nam polazi za rukom nakon kraćeg čekanja.
Par krivina, napuštanje jakog E6 puta, i eto nas već na sporednom putu 35. Već sam zadivljen kulturom vozača koji nas zaobilaze u širokom luku uz potpuno usporavanje tokom te radnje. Pomalo teraju i na neprijatnost jer su u stanju voziti i po par minuta iza vas dok vi milite, sve dok suprotna traka ne bude u potpunosti slobodna. Osećaj se intenzivira kada je iza vas kakvo glomaznije vozilo poput kamiona ili autobusa. I tako je to tamo, taj fenomen zaobilaženja pratio nas je tokom čitavog putovanja, i tokom tih mesec dana nisam čuo upotrebu sirene. Sve se odvija lagano, bez jurcanja i nervoze. I vi se utopite u tu harmoniju, jer bi bilo odviše čudno da nije tako.
Nismo se mnogo udaljili od aerodroma, a opažam divne drvene kuće i uređene travnjake, svakako u tim momentima kandidati za fotografisanje, ali znam da će toga biti za izvoz i da će nas takve slike pratiti, pa ne zastajem ovog puta.
Nakon malog mesta Maura, počinju da se nižu manja jezera kraj puta koji tada zavija ka zapadu. Na obali jednog od njih i zastajemo radi večernjeg obeda. Ovakvih jezera je mnogo, toliko da ih je teško nabrojati i nakon nekoliko dana potpuno vam se utisnu u svakodnevicu da ostajete imuni na lepotu koju odražavaju.
Nakon nekih 60km prolazimo varoš Jevnaker i napipavamo put 245 koji nas vodi opet na sever duž Randsfjorda. Vozimo njegovom levom obalom još dvadesetak kilometara, te negde oko ponoći uz tek prigušenu dnevnu svetlost odlučujemo da je bilo dovoljno za prvo popodne/veče i instaliramo šator pored fjorda čiji nam mekani huk vode šapuće da je vetar sasvim slab, a prva noć u Norveškoj tiho pala nad naše glave. I mislimo o tome kako je ovaj dan, koji je počeo tako rano prethodnog jutra, obećavajući i da zemlja koja leži pred nama čeka da joj priđemo u nedeljama ispred.
...ili sve to isto samo sa po kojom sličicom između redova:
http://cyclingnorway.wordpress.com/2012 ... dolasci-2/
Prvi dan: 83km Oslo Gardermoen – Maura – Jevnaker – Randsfjorden
Iako je vreme od kada smo doneli odluku posvećivanja leta 2012 Norveškoj, do kretanja na taj put, bilo solidno i nudilo gotovo pola godine pripreme i razrade, ne pamtim kada sam tako neozbiljno pristupio nekoj ranijoj turi u smislu da me je mrzelo da sednem na bicikl i probam kako mi ide kotrljanje.
Umesto toga, trčao sam, kao i nekoliko sezona ranije, i na tu kondiciju se oslanjao za Norvešku. Ipak u Junu zatekoh sebe bez gotovo kilometra na biciklu od početka godine. Svestan da se radi o donekle sličnim, ali različitim sportovima, nedelju dana pred putovanje odlučujem učestvovati na brevet vožnji od 400km koju organizuje drugar Igor Ralić, kako bih bio siguran da će mi gaženje pedala na severu ići bez većih poteškoća. Tu jednodnevnu vožnju sam završio prilično lako i bez preteranog jurcanja, doduše sa upalom mišića sutradan, ali sam bio posve siguran da u Nor-u neću imati poteškoća sa dnevnim stotkama, koliko smo u proseku planirali za savlađivanje puta od ~3000km u mesec dana.
Nenad se u Češkoj takođe bavio aktivnostima koje bi i inače upražnjavao, planinario, vozio bicikl i trčkarao.
Slična stvar bila je i sa pakovanjem. Kao sa svakom stvari koju bismo najradije izbegli i koja izaziva nelagodnost poput učenja ispita čije nam gradivo i nije previše interesantano, odgađao sam ga do poslednjih trenutaka, ali učinih to ipak pre Nenada koji je u večeri pred putovanje još gurao poslednje stvari sa spiska u bisage koje su kipele.
Kako ne bih nešto zaboravio, pakovanje sam podelio u dva dana, tako što sam u prvom upakovao bicikl za aerodromski transport i sve vezano za njega u smislu alata i rezervnih delova, dok je drugi dan bio posvećen kamp opremi i ličnim stvarima. Sreća je što baš ništa nisam zaboravio, jer sam bez sačinjenog spiska izveo celu operaciju i čak poneo neke potpuno nelogične stvari za Norvešku, kao što je mleko za sunčanje.
Noć pred jutarnji let, a ja i dalje ne osećam nikakvo uzbudjenje, niti posebno razmišljam o narednih mesec dana, kao da me ujutru čeka vožnja do Avale. Obično noć pred neki maraton ili događaj od značaja, ne spavam baš najbolje, ali to nije slučaj u ovoj noći.
I tako smo ujutru, koje je za Nenada počelo još u sitnim satima nakon ponoći, upotrebili svoje pasoše i koraknuli u avione iz Praga i Beograda, koji su sleteli u Oslo u razmaku od sat vremena. Već sam uveliko sklapao bicikl u holu aerodroma kada se i Nenad pojavio i prionuo na isti posao sa svojom mašinerijom. Tokom tog zahvata pojavio se i momak koji radi na aerodromu i poželeo nam sreću, naslutivši po viđenom da nas čeka neko putovanje na dva točka.
U 18.30 izašli smo iz aerodromske zgrade u Oslu u svetlost kasnog podneva koje se opružilo pred nama nudeći prijatnih 18 stepeni, najtoplijih u narednih mesec dana ispostaviće se.
Prvi okreti pedala u Norveškoj…udaljavamo se od aerodromske zgrade koja se ne nalazi baš u Oslu, već nekih tridesetak kilometara severoistočno od prestonice, tako da grad zapravo nismo ni videli i toga smo bili svesni planirajući ranije putovanje, jer nas je zamišljena ruta vukla severno od aera. Ali smo imali u vidu i dužinu puta pred nama i mnoga ostala mesta koja su nam se smešila usput. Kilometri ovog prvog dana nadolaze lagano i proizvoljno, bez posebnog cilja ili dužinske norme. Jedini zadatak nam je natočiti benzin, pošto nam je rezervoar prazan. U njega staje nepun litar i u obliku je boce koja predstavlja primus. Kako je minimum 3 litre, čekamo na Shell pumpi mušteriju kako bismo se ugradili u njegovo punjenje rezervoara i platili mu za jedan litar, što nam polazi za rukom nakon kraćeg čekanja.
Par krivina, napuštanje jakog E6 puta, i eto nas već na sporednom putu 35. Već sam zadivljen kulturom vozača koji nas zaobilaze u širokom luku uz potpuno usporavanje tokom te radnje. Pomalo teraju i na neprijatnost jer su u stanju voziti i po par minuta iza vas dok vi milite, sve dok suprotna traka ne bude u potpunosti slobodna. Osećaj se intenzivira kada je iza vas kakvo glomaznije vozilo poput kamiona ili autobusa. I tako je to tamo, taj fenomen zaobilaženja pratio nas je tokom čitavog putovanja, i tokom tih mesec dana nisam čuo upotrebu sirene. Sve se odvija lagano, bez jurcanja i nervoze. I vi se utopite u tu harmoniju, jer bi bilo odviše čudno da nije tako.
Nismo se mnogo udaljili od aerodroma, a opažam divne drvene kuće i uređene travnjake, svakako u tim momentima kandidati za fotografisanje, ali znam da će toga biti za izvoz i da će nas takve slike pratiti, pa ne zastajem ovog puta.
Nakon malog mesta Maura, počinju da se nižu manja jezera kraj puta koji tada zavija ka zapadu. Na obali jednog od njih i zastajemo radi večernjeg obeda. Ovakvih jezera je mnogo, toliko da ih je teško nabrojati i nakon nekoliko dana potpuno vam se utisnu u svakodnevicu da ostajete imuni na lepotu koju odražavaju.
Nakon nekih 60km prolazimo varoš Jevnaker i napipavamo put 245 koji nas vodi opet na sever duž Randsfjorda. Vozimo njegovom levom obalom još dvadesetak kilometara, te negde oko ponoći uz tek prigušenu dnevnu svetlost odlučujemo da je bilo dovoljno za prvo popodne/veče i instaliramo šator pored fjorda čiji nam mekani huk vode šapuće da je vetar sasvim slab, a prva noć u Norveškoj tiho pala nad naše glave. I mislimo o tome kako je ovaj dan, koji je počeo tako rano prethodnog jutra, obećavajući i da zemlja koja leži pred nama čeka da joj priđemo u nedeljama ispred.
...ili sve to isto samo sa po kojom sličicom između redova:
http://cyclingnorway.wordpress.com/2012 ... dolasci-2/
Re: Norveska: Oslo - North Cape - Laponija
Što reče Sale, prava avantura!
Progutao sam sve textove sa http://cyclingnorway.wordpress.com/#
ali mi se čini da su malo razbacani.
Predpostavljam da nas čeka prava priča kada ti se utisci malo saberu.
Bravo Vlado!
Progutao sam sve textove sa http://cyclingnorway.wordpress.com/#
ali mi se čini da su malo razbacani.
Predpostavljam da nas čeka prava priča kada ti se utisci malo saberu.
Bravo Vlado!
Re: Norveska: Oslo - North Cape - Laponija
Lep poduhvat.Bravo.
Vlado,časti nas još kojom fotografijom.
Vlado,časti nas još kojom fotografijom.
Re: Norveska: Oslo - North Cape - Laponija
I nastavkom pricePolar wrote:...časti nas još kojom fotografijom.
Kada krenem - znaću kuda, kada stignem - znaću zašto, kad se vratim... znaću kome
Re: Norveska: Oslo - North Cape - Laponija
Obalsko zahuktavanje
Drugi dan: 157km Randsfjorden – Dokka – Fagernes
Prvo jutro u Norveškoj osmehnulo se svojim zracima još dok su sati bili sitni, ali razloga za žurbu nema. Sve činimo polako i sa užitkom. Dok sklapam cevčice šatora, ušunja mi se misao da me ovaj postupak sa montažom odnosno demontažom šatora očekuje još 29 dana, verovatno uvek na različitom mestu. Brrr..otresam tu grešnu misao i potiskujem je divnim jutrom na idiličnom mestu. Tu je fjord nadomak šatora koji je ušuškan između borova, kao i zgodan panj koji će imitirati astal u svrhe doručka. Ne sećam se šta beše na meniju, ali zalihe iz Beograda uveliko traju i nema potrebe još uvek bilo šta ovde kupovati.
I onda po nadasve prijatnom vremenu, kucne trenutak da se napravi taj korak i nastavi sa vožnjom obalom Randsfjorden-a. Prvo veće mestašce od naše jutarnje tačke je Dokka, nekih 50km severnije. Dotle, vozika se uz vodu i prolaze razbacana vikend naselja koja čine prelepe drvene kuće. To je i dominantna gradnja u Norveškoj, malter je retka pojava. Svaki travnjak oko tih kuća nalik je fudbalskom igralištu i sve je preuredno i picnuto sa obično istaknutom državnom zastavom na jarbolu. Ta naselja nisu nikakva manja seoca sa prodavnicom kao kod nas, već tek po tri-četiri kuće u nizu.
Kao što su i kuće retke, pojava ljudstva je još ređa. Osim automobila koji nas tu i tamo obiđu, teško se sretne osoba, čak i pri tim prelepim kućercima, sve je nekako praznjikavo. Ipak, ispred jedne od njih zatičemo stariji par, koji verovatno u zadovoljstvu cedi penzionerske dane na ovom mestu, sretni u svom imanju, a kod kojih dosipamo već popijene bidone vode. Norvežani jako dobro stoje sa engleskim i mogućnost da se nećete sporazumeti i dobiti informaciju je minimalna. Nenad to koristi i počinje diskusiju sa starijim gospodinom u vezi vode odnosno fjorda koji pratimo već trideset kilometara, a ona se odnosi na stepen saliniteta u njemu, odnosno da li je u pitanju zbilja fjord ili jezero, pošto na njegovoj Freytag & Brendt karti deluje ograničeno kopnom sa svih strana. Na to se nadovezuje i osvrt na lepo vreme koje je po rečima lokalca uvek takvo kao što i je Randsfjorden upravo to odnosno fjord. Hmm...vreme koje je uvek sunčano? To je već diskutabilno za ovu zemlju, bez obzira na oblast i bez obzira na dan bez oblačka danas. Kasnije smo tražili pukotinu na karti ne bismo li videli odakle voda puni ovaj fjord i mislim da smo našli sićušni tesnac sa severne i južne strane. Ali ipak, iako reč fjord vezujemo za slanu vodu, Randsfjorden je jezero, i to četvrto po veličini u Nor-u, sa taze vodom koju puni reka Randselva.
Nadalje ka Dokki uz obalu i stalno uz obalu u prvom delu ovog dana, napredujući severno kantonom Oppland. Nešto kao pored Dunava samo sa više plavetnila i uređenijом obalom. Tu su i saobraćajni znakovi koji će nas pratiti do kraja putovanja, a koji su verovatno najčešći na koji se nailazi u Norveškoj i upozorava na mogućnost istrčavanja losa na putu. Kasnije na severu samo mu se nadoveže još jedan sa znakom severnog jelena. Često idu i u paru.
Crkve nisu česta pojava i nema ih svako selo, ali se nađu. Obično sa integrisanim grobljem u porti. Vrlo lepe i interesantne, drvene, i kao takve u celoj zemlji.
Kada smo prošli Dokku, omanju varoš u koju nismo svraćali jer postoji sitnije skretanje sa puta, došlo je i vreme ručku. A bolje mesto se teško moglo zamisliti od uređenog piknik terena tik uz reku koja baš na tom mestu pravi lepe brzake.
Srećom pa je taj ručak bio laganiji, jer je odmah nakon povratka na drum sledio uspon do nekih 700m, prevoja na kojem se nalazi još jedno jezero. Tek je drugi dan, noge su odmorne i ovo lagano ide, iako se teret oseća. Gore napravismo kraći predah, pa sledi ono neminovno tj. spust do nulte visine i Dokkafjordena, čija obala nas vuče severozapadno do sledećeg Stondafjordena, dok na onom čarobnom mestu gde se sreću Sæbufjorden i Stondafjorden leži gradić Fagernes u koji uplovljavamo negde u vreme Tv Dnevnika, a koji je dobio status grada 2007 kada proslaviše 150 godina postojanja. U Fagernesu je došlo vreme i za prvu kupovinu u Coop lokalnom marketu. Takođe i prvi, ali i poslednji ulazak na smenu u sanbdevanje, kako bi jedan od nas ostao kod bicikala i stvari. Jer već sutradan smo spoznali da je to potpuno nepotrebno i da je mogućnost krađe u Norveškoj prilično minimalna te se osećate potpuno opušteno i sigurno. Sve smo ostavljali na izvolte do kraja putovanja i stvari i bicikle, gde god da smo ulazili i bez obzira na zadržavanje. Izuzetak su bila višesatna zadržavanja u Trondheimu i Tromsu radi obilaska grada, kada smo vezali bicikle za banderu.
Prvo snabdevanje je donelo i neprijatnu spoznaju o cenama namirnica, ipak trikovi postoje. Hleb je oko 4-5 evra, ali ništa ne fali ni redizajniranom odnosno prerađenom hlebu koji je 1evro, koji je ponovo zamešen od neprodatih primeraka dan ranije. I teško bi se razlikovao da ga cena ne odaje. Postoje i robne marke određenih marketa, pa su neki artikli jeftiniji. Uobičajena naša korpa je bila: braon norveški kačkavalj, hleb, paradajz, losos, voće, remulada, eurokrem i naravno voćni jogurti koji su neopisivo ukusni, a pravi ih norveška mlekara Tine. Dinja, kokos, jagoda, borovnica, šumsko voće, vanila, gusti i na kašiku, nisam na njih zaboravljao do kraja putovanja.
Prve krune su potrošene, a mi smo nastavili voziti obalom novog fjorda, čija je voda mirna, ali put koji ga prati talasa. Ovde već osećam zamor jer se već nakupilo kilometara danas, gledam na gps gde bi bilo zgodno završiti. Dan nas je poslužio, sunčan sa vrlo dobrom temperaturom. I dalje se može u šortsu i majici. Na jednom uzvišenju iznad sela Røn otvaramo šator u njivi odmah pored puta, opet nadomak ponoći. Ovde su tipična poljoprivredna gazdinstva, traktor protutnja drumom s vremena na vreme, miriše na stoku...
Ispred nas se već vide planine i sneg na njima, negde između njih leži i neki od prevoja koji nas sutra čekaju. Sutra je dan za prva ozbiljnija penjanja. I mislim o tome koliko nas tek kilometara čeka ka severu, dok potpaljujemo primus za supu, jer bez obzira na dovoljan broj dana, nikada nisam vozio 3000km koliko smo sračunali da je pred nama. Valjda je to tako u mislima, kada pred vama leži neki cilj, uvek se misli vraćaju njemu i kalkulacijama, iako matematika jasno govori da mesta žurbi nema. Podsvesno uvek želimo napredovati bolje i više kako bismo eliminisali mogućnost dovođenja u pitanje stizanja do cilja, a posle ćemo lako...eh kako smo samo grešili.
Tako i ovaj dan izađosmo u kilometarskom smislu i više nego što bi neophodno, ali dug je put pred nama.
http://cyclingnorway.wordpress.com/2012 ... uktavanje/
Drugi dan: 157km Randsfjorden – Dokka – Fagernes
Prvo jutro u Norveškoj osmehnulo se svojim zracima još dok su sati bili sitni, ali razloga za žurbu nema. Sve činimo polako i sa užitkom. Dok sklapam cevčice šatora, ušunja mi se misao da me ovaj postupak sa montažom odnosno demontažom šatora očekuje još 29 dana, verovatno uvek na različitom mestu. Brrr..otresam tu grešnu misao i potiskujem je divnim jutrom na idiličnom mestu. Tu je fjord nadomak šatora koji je ušuškan između borova, kao i zgodan panj koji će imitirati astal u svrhe doručka. Ne sećam se šta beše na meniju, ali zalihe iz Beograda uveliko traju i nema potrebe još uvek bilo šta ovde kupovati.
I onda po nadasve prijatnom vremenu, kucne trenutak da se napravi taj korak i nastavi sa vožnjom obalom Randsfjorden-a. Prvo veće mestašce od naše jutarnje tačke je Dokka, nekih 50km severnije. Dotle, vozika se uz vodu i prolaze razbacana vikend naselja koja čine prelepe drvene kuće. To je i dominantna gradnja u Norveškoj, malter je retka pojava. Svaki travnjak oko tih kuća nalik je fudbalskom igralištu i sve je preuredno i picnuto sa obično istaknutom državnom zastavom na jarbolu. Ta naselja nisu nikakva manja seoca sa prodavnicom kao kod nas, već tek po tri-četiri kuće u nizu.
Kao što su i kuće retke, pojava ljudstva je još ređa. Osim automobila koji nas tu i tamo obiđu, teško se sretne osoba, čak i pri tim prelepim kućercima, sve je nekako praznjikavo. Ipak, ispred jedne od njih zatičemo stariji par, koji verovatno u zadovoljstvu cedi penzionerske dane na ovom mestu, sretni u svom imanju, a kod kojih dosipamo već popijene bidone vode. Norvežani jako dobro stoje sa engleskim i mogućnost da se nećete sporazumeti i dobiti informaciju je minimalna. Nenad to koristi i počinje diskusiju sa starijim gospodinom u vezi vode odnosno fjorda koji pratimo već trideset kilometara, a ona se odnosi na stepen saliniteta u njemu, odnosno da li je u pitanju zbilja fjord ili jezero, pošto na njegovoj Freytag & Brendt karti deluje ograničeno kopnom sa svih strana. Na to se nadovezuje i osvrt na lepo vreme koje je po rečima lokalca uvek takvo kao što i je Randsfjorden upravo to odnosno fjord. Hmm...vreme koje je uvek sunčano? To je već diskutabilno za ovu zemlju, bez obzira na oblast i bez obzira na dan bez oblačka danas. Kasnije smo tražili pukotinu na karti ne bismo li videli odakle voda puni ovaj fjord i mislim da smo našli sićušni tesnac sa severne i južne strane. Ali ipak, iako reč fjord vezujemo za slanu vodu, Randsfjorden je jezero, i to četvrto po veličini u Nor-u, sa taze vodom koju puni reka Randselva.
Nadalje ka Dokki uz obalu i stalno uz obalu u prvom delu ovog dana, napredujući severno kantonom Oppland. Nešto kao pored Dunava samo sa više plavetnila i uređenijом obalom. Tu su i saobraćajni znakovi koji će nas pratiti do kraja putovanja, a koji su verovatno najčešći na koji se nailazi u Norveškoj i upozorava na mogućnost istrčavanja losa na putu. Kasnije na severu samo mu se nadoveže još jedan sa znakom severnog jelena. Često idu i u paru.
Crkve nisu česta pojava i nema ih svako selo, ali se nađu. Obično sa integrisanim grobljem u porti. Vrlo lepe i interesantne, drvene, i kao takve u celoj zemlji.
Kada smo prošli Dokku, omanju varoš u koju nismo svraćali jer postoji sitnije skretanje sa puta, došlo je i vreme ručku. A bolje mesto se teško moglo zamisliti od uređenog piknik terena tik uz reku koja baš na tom mestu pravi lepe brzake.
Srećom pa je taj ručak bio laganiji, jer je odmah nakon povratka na drum sledio uspon do nekih 700m, prevoja na kojem se nalazi još jedno jezero. Tek je drugi dan, noge su odmorne i ovo lagano ide, iako se teret oseća. Gore napravismo kraći predah, pa sledi ono neminovno tj. spust do nulte visine i Dokkafjordena, čija obala nas vuče severozapadno do sledećeg Stondafjordena, dok na onom čarobnom mestu gde se sreću Sæbufjorden i Stondafjorden leži gradić Fagernes u koji uplovljavamo negde u vreme Tv Dnevnika, a koji je dobio status grada 2007 kada proslaviše 150 godina postojanja. U Fagernesu je došlo vreme i za prvu kupovinu u Coop lokalnom marketu. Takođe i prvi, ali i poslednji ulazak na smenu u sanbdevanje, kako bi jedan od nas ostao kod bicikala i stvari. Jer već sutradan smo spoznali da je to potpuno nepotrebno i da je mogućnost krađe u Norveškoj prilično minimalna te se osećate potpuno opušteno i sigurno. Sve smo ostavljali na izvolte do kraja putovanja i stvari i bicikle, gde god da smo ulazili i bez obzira na zadržavanje. Izuzetak su bila višesatna zadržavanja u Trondheimu i Tromsu radi obilaska grada, kada smo vezali bicikle za banderu.
Prvo snabdevanje je donelo i neprijatnu spoznaju o cenama namirnica, ipak trikovi postoje. Hleb je oko 4-5 evra, ali ništa ne fali ni redizajniranom odnosno prerađenom hlebu koji je 1evro, koji je ponovo zamešen od neprodatih primeraka dan ranije. I teško bi se razlikovao da ga cena ne odaje. Postoje i robne marke određenih marketa, pa su neki artikli jeftiniji. Uobičajena naša korpa je bila: braon norveški kačkavalj, hleb, paradajz, losos, voće, remulada, eurokrem i naravno voćni jogurti koji su neopisivo ukusni, a pravi ih norveška mlekara Tine. Dinja, kokos, jagoda, borovnica, šumsko voće, vanila, gusti i na kašiku, nisam na njih zaboravljao do kraja putovanja.
Prve krune su potrošene, a mi smo nastavili voziti obalom novog fjorda, čija je voda mirna, ali put koji ga prati talasa. Ovde već osećam zamor jer se već nakupilo kilometara danas, gledam na gps gde bi bilo zgodno završiti. Dan nas je poslužio, sunčan sa vrlo dobrom temperaturom. I dalje se može u šortsu i majici. Na jednom uzvišenju iznad sela Røn otvaramo šator u njivi odmah pored puta, opet nadomak ponoći. Ovde su tipična poljoprivredna gazdinstva, traktor protutnja drumom s vremena na vreme, miriše na stoku...
Ispred nas se već vide planine i sneg na njima, negde između njih leži i neki od prevoja koji nas sutra čekaju. Sutra je dan za prva ozbiljnija penjanja. I mislim o tome koliko nas tek kilometara čeka ka severu, dok potpaljujemo primus za supu, jer bez obzira na dovoljan broj dana, nikada nisam vozio 3000km koliko smo sračunali da je pred nama. Valjda je to tako u mislima, kada pred vama leži neki cilj, uvek se misli vraćaju njemu i kalkulacijama, iako matematika jasno govori da mesta žurbi nema. Podsvesno uvek želimo napredovati bolje i više kako bismo eliminisali mogućnost dovođenja u pitanje stizanja do cilja, a posle ćemo lako...eh kako smo samo grešili.
Tako i ovaj dan izađosmo u kilometarskom smislu i više nego što bi neophodno, ali dug je put pred nama.
http://cyclingnorway.wordpress.com/2012 ... uktavanje/
Re: Norveska: Oslo - North Cape - Laponija
Ledeni raj
Treći dan: 117km Vang – Tyin – Øvre Årdal – Tindevegen - Turtagrø
U sitne jutarnje sate, periodično počinje da mi tlo podno vreće biva potrešeno prolaskom gigantskog traktora kakvi se ovde voze, koji zaore i zavrišti drumom nedaleko od šatora. Tako više puta dok se ne nakanim preći u sedeći položaj, a kada dotle dođe, izlazak van platnene sobe je pitanje trenutka. Ovaj dan je tmuran, sa tu i tamo plavom rupom boje ispranog teksasa. Svetlost hladnija, tanja, slabašnija, kao da se i vetar oglašava.
Kako smo zanoćili u brdu iznad fjorda, prvi kilometri su brzi i razbuđujući, spuštajući se do nivoa vode i jačeg E16 puta. Nimalo zanemarljiv vetar je prisutan danas, ali srećom gura nas u leđa, nadamo se da neće promeniti pravac dokom dana. Nošeni krilima ovog nevidljivog saveznika, koji kilometar pre mestašca Vang, pred nas na put istrča drugar sa trouglastog znaka. Nisam posebno stručan u prepoznavanju, ali sam prilično načisto da je bio los, i to female. U Vangu stajemo ispred marketa, kupujem voćni jogurt koji slatko konzumiram na klupi ispred, dok vetar ozbiljno udara i čini ovaj dan hladnjikavim, bar dok se stoji u mestu. Leti i kutijica od pojedenog jogurta sa stola, danas definitivno vetrovito.
Nastavljamo dalje, nešto su mi krute noge, ali se polako raskravljujem, i dalje ravnom deonicom, okruženi sasvim ozbiljnim brdima. Jezero Vangsmjøsa sa naše desne strane, vetar u leđa i počinje uspon. Rezerve u nogama su prisutne, ipak je treći dan i penjanje napreduje sasvim zadovoljavajuće ka platou jezera Tyin. U Norveškoj većina uspona počinje sa nivoa kakvog fjorda ili mora, odnosno nulte visine, pa su i prevoji sa po tek 1000m itetako zavidni u smislu uložene snage i ekvivalentni visinama od po 2000m nadmorske visine u Alpima, gde uglavnom već u startu imate neku visinu. Takva je i vegetacija, već iznad 1000m je golo, bez posebnijeg drveća i osetno svežije.
Još u podnožju uspona prolazimo selo Øye u kome se na obali jezera nalazi prelepa drvena crkva, jedna od najmanjih i najstarijih u Norveškoj ( druga polovina 12 veka ) i pripada nečemu što oni nazivaju 'Stave church' sistem gradnje. Sve takve crkve su u Norveškoj osim jedne koja je u Švedskoj. Ova u Øye je imala burnu prošlost, isprva se nalazila bliže reci Rødøla koja ju je maltene svake godine plavila, što je doprinosilo neprijatnoj pojavi u vezi grobova koji su se nalazili u porti crkve, te je ona najzad premeštena na novu lokaciju podalje od reke. Jednom potpuno rušena, ali i podizana na istim temeljima i originalnim ostacima nekadašnje. Zaista objekat vredan paženje prolaznika i nama vrlo interesantna u arhitektonskom smislu.
Uspon, upon, sa dobrodošlim vetrom u leđa. Negde na oko 800m visine napuštamo prometniji put koji nastavlja ka Bergenu i uključujemo se na rasterećeni put 53 ka prevoju kod jezera Tyin i gradiću Øvre Årdal. Oko nas počinju se pojavljivati i prve količine zalutalog snega, a kako put nastavlja u visinu on počinje da sve više dominira okolišem i zauzima ono što je bilo zeleno nešto niže. Pravimo kraću pauzu na klupi kraj puta,a odatle ne ostaje još mnogo upona kada izlazimo na plato. Negde oko 1100m visine i prizor je potpuno Arktički, sa jezerom po kome još plutaju ledene ploče, okruženo visokim planinama Jotunheim nacionalnog parka, sa naizgled večitim snegom, koje se ogledaju u toj vodi. Tmurno nebo doprinosi osećaju da smo dotakli značajnu visinu u zemlji koja i nema mnogo puteva iznad hiljadarke, zapravo tek nas je sutradan čekao onaj pravi prevoj koji je i najviši u Norveškoj. Ali dotle ležalo je još dosta toga i nije bilo razloga usmeravanju misli ka tamo, bar ne dok smo se kotrljali obalom jezera napredujući ka Årdalu uz sveprisutnu pomoć vetra. Duž obale jezera postoji i solidan broj drvenih kuća, namenjenih izdavanju u sezoni, koja krajem Juna još nije ni počela. Verujem da su lepa polazna tačka za sve ljubitelje planinarenja i šetnje jer su vrhovi Jotunheimena vidljivi i svojom blizinom dostupni. U ovom nacionalnom parku inače leže svih 29 najviših vrhova Norveške, uključujući i vrh Skandinavije Galdhøpiggen sa 2469mnv na koji se Nenad dve godine ranije i popeo. Deset kilometara po ravnom platou uz jezero, dovoljno da se umorne misli izazavane usponom saberu, i sledi neminovan spust do nulte visine i gradića Årdal.
Spust iziskuje pojačanu pažnju i opreznost, jer je poslednjih 500m visine ispresecano oštrim serpentinama sa po tunelom na svakoj krivini u kome kaplje sa tavanice i uopšte je vlažno. Prijalo je spustiti se i povratiti osećaj toplote, a 15 stepeni koliko nas je dole sačekalo je temperatura kojoj se u Norveškoj ne gleda u zube. Častimo se slatkom kupovinom u marketu i na klupi gledamo prognozu koja za sutra ne obećava. Pred nama odavde leži nov prevoj, Tindevegen (1310mnv ), nekih 17km od trenutne tačke. Uzak planinski put sa izuzetnim nagibom na samom početku.
I tako...krećemo ponovo od nule u nove visine od kojih očekujemo da nam izmame zadovoljstvo kada ih dostignemo i dok ih konzumiramo. Sve vreme preračunavam koliko je sati i stižemo li za dana popeti Tindevegen i spustiti se na drugu stranu do Turtagrø-a, kada se setim da te bojazni nema i da će dan potrajati sasvim dovoljno do kraja ture, a ne u ovih 24 sata. Retko upražnjavam manje zupčanike od trojke pozadi, ali ovaj uspon se od početka ne šali i već osećam kako mi ručak koji pojedoh nešto ranije polako izlazi na nos sa prvim serpentinama. Taman kada pronađoh kakav takav ritam, Nenadu se buši prednja guma, što je odličan izgovor za pauzu posle obeda. Nakon rutinske zamene, gegamo se dalje, uspon procentualno ne popušta i mislim u sebi kako iznosi sigurno dvocifrenu procentnost, sve mi više smetaju i torbe koje teglim na biciklu i tih dvadesetak kilograma. Taj osećaj mi je bio još intenzivniji kada nas preteče lokalni biciklista na drumskom biciklu. Ali otresam to iz glave, te pomalo gledam u gps i napredovanje u visini. Procentaža najzad popušta i otvara se pogled na dolinu pred nama i uglavljen put koji se cik cak penje do vrha doline. Pravim kalkulaciju u odnosu na sadašnju visinu i zaključujem da to što vidimo mu dođe glavnica uspona. Sneg ponovo proviruje oko nas u tankim krpicama. A kada dostigosmo vrh brda odnosno doline, belina nas već pošteno okružuje. Isplivavaju i novi planinski vrhovi, neki prilično oštri. No put nastavlja dalje, znamo da moramo stići do rampe koja je na prevoju i koju smo još u Beogradu gledali na live stream-u, analizirajući količinu snega i prohodnost puta.
Po pravilu, tamo gde se rasipa značajnija energija i gde biva teško, uglavnom je najzanimljivije i najlepše. Odande nosimo nekako najintenzivnija sećanja, čak i onih delova kada nam baš i nije bilo zabavno u tim trenucima. I za svaku otkrivenu lepotu vredi uložiti taj trud, jer se dobijeno više ceni i proživljava. Gotovo da smo na prevoj mogli pokucati, kada Nenad izrazi želju za hranom i neophodnosti toga usred ničega. Vetar je ponovo duvao na ovoj zavidnoj visini, sneg nas je okruživao i samo je put bio suv. No našlo se zavetrine iza jednog povećeg kamena koji je doprineo da izložene namirnice ne lete naokolo.
Levo – desno kroz kanjon raščišćenog snega od oko 3 metra i eto nas kod rampe tj. na prevoju. Tu je i kućerak čuvara i mesto za karticu da motorizovani plate drumarinu ovog prevoja i tako podignu rampu. Ali ono najsjajnije, tu je bilo i omanje krdo severnih jelena koji su odmaglili dalje uz planinu pod snegom, dovoljno blizu i dovoljno dugo vidljivi na otvorenom prostoru za naše aparate.
Taman sam se naoružao toplijom odećom očekujući spust koji je i počeo u prva dva kilometra, kada se drum ponovo dizao u nebesa, vidljivim pravcem u novootvorenoj dolini. Znači ponovo huktanje i usporenim okretima pedala do vrha, no dobro, znam da do cilja današnjeg dana nema mnogo. Bez obzira na ponovno penjanje, neprijatno je hladno i sivkasto. Izlaskom na vrh nove doline, aposlutno počinje spust, ali ne predug za nas, jer nas spušta taman koliko je potrebno da izađemo iz zone snega i dohvatimo Turtagrø na 800mnv, gde nedaleko od hotela podižemo šator na vlažnom tlu, koje je dobrim delom i nekako močvarno.
Dobro je, ovaj dan je bio zamoran i predivan sa dva jaka prevoja. Sutra na čeka put ka gradiću Lom, a preko '' Roof of Norway '' prevoja, najvišeg u zemlji, koji je veličanstven i sa koga su vidljivi najviši vrhovi. Nešto sam kuvao to veče, ne sećam se šta, ali primus je radio, bilo je neophodno ugrejati stomak i ući u toplu vreću...
http://cyclingnorway.wordpress.com/2012 ... eni-raj-2/
Treći dan: 117km Vang – Tyin – Øvre Årdal – Tindevegen - Turtagrø
U sitne jutarnje sate, periodično počinje da mi tlo podno vreće biva potrešeno prolaskom gigantskog traktora kakvi se ovde voze, koji zaore i zavrišti drumom nedaleko od šatora. Tako više puta dok se ne nakanim preći u sedeći položaj, a kada dotle dođe, izlazak van platnene sobe je pitanje trenutka. Ovaj dan je tmuran, sa tu i tamo plavom rupom boje ispranog teksasa. Svetlost hladnija, tanja, slabašnija, kao da se i vetar oglašava.
Kako smo zanoćili u brdu iznad fjorda, prvi kilometri su brzi i razbuđujući, spuštajući se do nivoa vode i jačeg E16 puta. Nimalo zanemarljiv vetar je prisutan danas, ali srećom gura nas u leđa, nadamo se da neće promeniti pravac dokom dana. Nošeni krilima ovog nevidljivog saveznika, koji kilometar pre mestašca Vang, pred nas na put istrča drugar sa trouglastog znaka. Nisam posebno stručan u prepoznavanju, ali sam prilično načisto da je bio los, i to female. U Vangu stajemo ispred marketa, kupujem voćni jogurt koji slatko konzumiram na klupi ispred, dok vetar ozbiljno udara i čini ovaj dan hladnjikavim, bar dok se stoji u mestu. Leti i kutijica od pojedenog jogurta sa stola, danas definitivno vetrovito.
Nastavljamo dalje, nešto su mi krute noge, ali se polako raskravljujem, i dalje ravnom deonicom, okruženi sasvim ozbiljnim brdima. Jezero Vangsmjøsa sa naše desne strane, vetar u leđa i počinje uspon. Rezerve u nogama su prisutne, ipak je treći dan i penjanje napreduje sasvim zadovoljavajuće ka platou jezera Tyin. U Norveškoj većina uspona počinje sa nivoa kakvog fjorda ili mora, odnosno nulte visine, pa su i prevoji sa po tek 1000m itetako zavidni u smislu uložene snage i ekvivalentni visinama od po 2000m nadmorske visine u Alpima, gde uglavnom već u startu imate neku visinu. Takva je i vegetacija, već iznad 1000m je golo, bez posebnijeg drveća i osetno svežije.
Još u podnožju uspona prolazimo selo Øye u kome se na obali jezera nalazi prelepa drvena crkva, jedna od najmanjih i najstarijih u Norveškoj ( druga polovina 12 veka ) i pripada nečemu što oni nazivaju 'Stave church' sistem gradnje. Sve takve crkve su u Norveškoj osim jedne koja je u Švedskoj. Ova u Øye je imala burnu prošlost, isprva se nalazila bliže reci Rødøla koja ju je maltene svake godine plavila, što je doprinosilo neprijatnoj pojavi u vezi grobova koji su se nalazili u porti crkve, te je ona najzad premeštena na novu lokaciju podalje od reke. Jednom potpuno rušena, ali i podizana na istim temeljima i originalnim ostacima nekadašnje. Zaista objekat vredan paženje prolaznika i nama vrlo interesantna u arhitektonskom smislu.
Uspon, upon, sa dobrodošlim vetrom u leđa. Negde na oko 800m visine napuštamo prometniji put koji nastavlja ka Bergenu i uključujemo se na rasterećeni put 53 ka prevoju kod jezera Tyin i gradiću Øvre Årdal. Oko nas počinju se pojavljivati i prve količine zalutalog snega, a kako put nastavlja u visinu on počinje da sve više dominira okolišem i zauzima ono što je bilo zeleno nešto niže. Pravimo kraću pauzu na klupi kraj puta,a odatle ne ostaje još mnogo upona kada izlazimo na plato. Negde oko 1100m visine i prizor je potpuno Arktički, sa jezerom po kome još plutaju ledene ploče, okruženo visokim planinama Jotunheim nacionalnog parka, sa naizgled večitim snegom, koje se ogledaju u toj vodi. Tmurno nebo doprinosi osećaju da smo dotakli značajnu visinu u zemlji koja i nema mnogo puteva iznad hiljadarke, zapravo tek nas je sutradan čekao onaj pravi prevoj koji je i najviši u Norveškoj. Ali dotle ležalo je još dosta toga i nije bilo razloga usmeravanju misli ka tamo, bar ne dok smo se kotrljali obalom jezera napredujući ka Årdalu uz sveprisutnu pomoć vetra. Duž obale jezera postoji i solidan broj drvenih kuća, namenjenih izdavanju u sezoni, koja krajem Juna još nije ni počela. Verujem da su lepa polazna tačka za sve ljubitelje planinarenja i šetnje jer su vrhovi Jotunheimena vidljivi i svojom blizinom dostupni. U ovom nacionalnom parku inače leže svih 29 najviših vrhova Norveške, uključujući i vrh Skandinavije Galdhøpiggen sa 2469mnv na koji se Nenad dve godine ranije i popeo. Deset kilometara po ravnom platou uz jezero, dovoljno da se umorne misli izazavane usponom saberu, i sledi neminovan spust do nulte visine i gradića Årdal.
Spust iziskuje pojačanu pažnju i opreznost, jer je poslednjih 500m visine ispresecano oštrim serpentinama sa po tunelom na svakoj krivini u kome kaplje sa tavanice i uopšte je vlažno. Prijalo je spustiti se i povratiti osećaj toplote, a 15 stepeni koliko nas je dole sačekalo je temperatura kojoj se u Norveškoj ne gleda u zube. Častimo se slatkom kupovinom u marketu i na klupi gledamo prognozu koja za sutra ne obećava. Pred nama odavde leži nov prevoj, Tindevegen (1310mnv ), nekih 17km od trenutne tačke. Uzak planinski put sa izuzetnim nagibom na samom početku.
I tako...krećemo ponovo od nule u nove visine od kojih očekujemo da nam izmame zadovoljstvo kada ih dostignemo i dok ih konzumiramo. Sve vreme preračunavam koliko je sati i stižemo li za dana popeti Tindevegen i spustiti se na drugu stranu do Turtagrø-a, kada se setim da te bojazni nema i da će dan potrajati sasvim dovoljno do kraja ture, a ne u ovih 24 sata. Retko upražnjavam manje zupčanike od trojke pozadi, ali ovaj uspon se od početka ne šali i već osećam kako mi ručak koji pojedoh nešto ranije polako izlazi na nos sa prvim serpentinama. Taman kada pronađoh kakav takav ritam, Nenadu se buši prednja guma, što je odličan izgovor za pauzu posle obeda. Nakon rutinske zamene, gegamo se dalje, uspon procentualno ne popušta i mislim u sebi kako iznosi sigurno dvocifrenu procentnost, sve mi više smetaju i torbe koje teglim na biciklu i tih dvadesetak kilograma. Taj osećaj mi je bio još intenzivniji kada nas preteče lokalni biciklista na drumskom biciklu. Ali otresam to iz glave, te pomalo gledam u gps i napredovanje u visini. Procentaža najzad popušta i otvara se pogled na dolinu pred nama i uglavljen put koji se cik cak penje do vrha doline. Pravim kalkulaciju u odnosu na sadašnju visinu i zaključujem da to što vidimo mu dođe glavnica uspona. Sneg ponovo proviruje oko nas u tankim krpicama. A kada dostigosmo vrh brda odnosno doline, belina nas već pošteno okružuje. Isplivavaju i novi planinski vrhovi, neki prilično oštri. No put nastavlja dalje, znamo da moramo stići do rampe koja je na prevoju i koju smo još u Beogradu gledali na live stream-u, analizirajući količinu snega i prohodnost puta.
Po pravilu, tamo gde se rasipa značajnija energija i gde biva teško, uglavnom je najzanimljivije i najlepše. Odande nosimo nekako najintenzivnija sećanja, čak i onih delova kada nam baš i nije bilo zabavno u tim trenucima. I za svaku otkrivenu lepotu vredi uložiti taj trud, jer se dobijeno više ceni i proživljava. Gotovo da smo na prevoj mogli pokucati, kada Nenad izrazi želju za hranom i neophodnosti toga usred ničega. Vetar je ponovo duvao na ovoj zavidnoj visini, sneg nas je okruživao i samo je put bio suv. No našlo se zavetrine iza jednog povećeg kamena koji je doprineo da izložene namirnice ne lete naokolo.
Levo – desno kroz kanjon raščišćenog snega od oko 3 metra i eto nas kod rampe tj. na prevoju. Tu je i kućerak čuvara i mesto za karticu da motorizovani plate drumarinu ovog prevoja i tako podignu rampu. Ali ono najsjajnije, tu je bilo i omanje krdo severnih jelena koji su odmaglili dalje uz planinu pod snegom, dovoljno blizu i dovoljno dugo vidljivi na otvorenom prostoru za naše aparate.
Taman sam se naoružao toplijom odećom očekujući spust koji je i počeo u prva dva kilometra, kada se drum ponovo dizao u nebesa, vidljivim pravcem u novootvorenoj dolini. Znači ponovo huktanje i usporenim okretima pedala do vrha, no dobro, znam da do cilja današnjeg dana nema mnogo. Bez obzira na ponovno penjanje, neprijatno je hladno i sivkasto. Izlaskom na vrh nove doline, aposlutno počinje spust, ali ne predug za nas, jer nas spušta taman koliko je potrebno da izađemo iz zone snega i dohvatimo Turtagrø na 800mnv, gde nedaleko od hotela podižemo šator na vlažnom tlu, koje je dobrim delom i nekako močvarno.
Dobro je, ovaj dan je bio zamoran i predivan sa dva jaka prevoja. Sutra na čeka put ka gradiću Lom, a preko '' Roof of Norway '' prevoja, najvišeg u zemlji, koji je veličanstven i sa koga su vidljivi najviši vrhovi. Nešto sam kuvao to veče, ne sećam se šta, ali primus je radio, bilo je neophodno ugrejati stomak i ući u toplu vreću...
http://cyclingnorway.wordpress.com/2012 ... eni-raj-2/