razlike u prenosu
Moderator: Moderatori
razlike u prenosu
interesuje me da li neko moze da mi objasni razliku izmedju prenosa(prednjeg i zadnjeg) koje koriste mtb i cestovne bicikle ,imate li predlog koji prenos da stavim na cross country biciklu sa gumama 700x28 koji se 90 posto vozi na asfaltu.da li postoji neki prenos koji se koristi za cestovne bicikle koji omogucava brzu i laksu voznju??
Razlika u prenosu kod pogona i kasete kod drumasa i MTB-a je u samom broju zuba kod lancanika.
Jaci i veci prenosi su kod MTB-a, sto je i normalno, jer treba ispentrati bajs po terenu, koji nije ravan i vozan kao asvalt.
Sto se tice "budzenja" MTB-a za asvalt, moj ti je savet da napred ostavis pogon sa 3 sajbne, a da pozadi stavis kasetu koju koriste drumaski bicikli.
Tako ces imati odnos prenosa koji u principu funkcionise kako za asvalt, tako i za eventualni teren.
Dosta ljudi to i uradi, pogotovu oni koji mnogo voze po drumu.
Jaci i veci prenosi su kod MTB-a, sto je i normalno, jer treba ispentrati bajs po terenu, koji nije ravan i vozan kao asvalt.
Sto se tice "budzenja" MTB-a za asvalt, moj ti je savet da napred ostavis pogon sa 3 sajbne, a da pozadi stavis kasetu koju koriste drumaski bicikli.
Tako ces imati odnos prenosa koji u principu funkcionise kako za asvalt, tako i za eventualni teren.
Dosta ljudi to i uradi, pogotovu oni koji mnogo voze po drumu.
MTB-VRH brate!!!
-
- Freebiker
- Posts: 1786
- Joined: 29 Mar 2005, 23:59
- Location: Home is where the bike is :D
- Contact:
Re: razlike u prenosu
nino wrote:interesuje me da li neko moze da mi objasni razliku izmedju prenosa(prednjeg i zadnjeg) koje koriste mtb i cestovne bicikle ,imate li predlog koji prenos da stavim na cross country biciklu sa gumama 700x28 koji se 90 posto vozi na asfaltu.da li postoji neki prenos koji se koristi za cestovne bicikle koji omogucava brzu i laksu voznju??
Uh ! tesko pitanje.
Odnosno nije tesko,ali je odgovor MNOOOGO dugacak !
Ukratko,fora je u prenosnim odnosima.
Ako si bar u osnovnoj skoli pazio malo na casovima matematike sve bi trebalo da ti bude jasno.
>broj zuba napred< *podeljeno* >broj zuba nazad< *puta* >obim tocka(u metrima)< *puta* >kadenca< *puta* >60< = >brzina< u km/h
Veoma jednostavna formula za izracunavanje prenosnih odnosa i krajnje brzine.
Kod drumskih (Road) bicikala je chainset (predji pogon)
sa 2 ili 3 zupcanika.
Shimano standard za najveci je 52,ali ima i sa 53.
Kaseta,ili ti zadnji zupcanici,kod drumskog bicikla su drugaciji neko na mtb-u
jer iako imaju isti broj brzina (ili vec)
razlika izmedju zupcanika,i ukupan RASPON je drugaciji.
Kod drumasa je razlika izmedju brzina mala,
a kod mtb-a je nesto veza razlika izmedju susednih zupcanika,
kako bi se na kraju dobio veci RASPON.
Recimo klasicna drumska kaseta je: 11-12-13-14-15-17-19-21-23
dok je kod mtb-a recimo: 11-12-14-16-18-21-24-28-32
Dakle drumas ti omogucuje da za svaki put(uslove puta,nagib,vetar,kvalitet podloge..) imas pravu brzinu.
Recimo meni na mtb-u cesto pri drumskoj voznji
fali jedan zupcanik izmedju.
Obicno recimo 15Z.
14Z mi je previse,a 16Z premalo
tako da onda moram da odaberam jednu od te dve,
i "prilagodim" se njima.
Idi lepo ti na: www.sheldonbrown.com i tamo imas SVE o SVACEMU !
i sve ce ti biti mnogo jasnije kada prostudiras vecinu sadrzaja.
Elem,prvo se zapitaj da li ti uopste trebaju drugacije brzine na tom tvom biciklu.
To sto ces recimo staviti veci zupcanik napred,
NE ZNACI da ces ici brze nego do sad.
Brze ces ici samo ako fizicki ojacas,olaksas masu,olaksas bajs,
smanjis raznorazne otpore ..
Veci zupcanik bi trebao da stavis samo ako dolazis u situaciju
da dodjes na to da ti je napred na najvecem zupcaniku,
a nazad na najmanjem,vrtis svoju najvecu kadencu,
i hteo bi i mogao da ides brze,ali ti prenos to ne dozvoljava.
U takve situacije ja dolazim samo kad idem u zavetrini,iza kamiona,
ili niz neku lepu nizbrdicu.
Sa mtb prenosom 44napred/11 nazad
ja dostignem maximum oko 55-60 km/h i dalje ne moze.
Da imam veci prenos,mogao bi ladno da idem 70-80-90 km/h
iza kamiona bez problema i tako sve do Novog Sada.
Ako ti "fali brzina" mozes da stavis napred pogon sa drumasa,
recimo 30-40-52 ili vec neku kombinaciju.
Da bi iole mogao da se vozis po nekim usponima (DRUMSKIM!)
treba ti napred pogon sa 3 zupcanika.
Pogon sa 2 ti nece odraditi planine.
Kod nas je tako nesto VEOMA tesko naci.
Iako u Plenetovom katalogu uredno ima,
to NIJE slucaj u praksi,i ako slucajno ima,onda je to par komada,
i to recimo Ultegre,koja nije bas jeftina.
Ako si bas navalio da imas veci zupcanik napred,
onda ti ja preporucujem 26-36-48 kombinaciju.
To imas u svim kalasama od Tourney (1200 din)
preko sasvim solidnog Deore pogona sa 48Z
a ima i LX i XT,i ima ih (u malom broju kao i obicno) u Planetu.
Sa tom kombinacijom ces biti brzi (naravno samo ako mozes da ides toliko brzo)
ali ipak ces zadrzati prenos i za neke uzbrdice.
Na neku sumsku voznju,ili asfaltnu gde je uspon veci od 15 posto,
tu zaboravi na voznju,moraces da sidjes i guras !
Osim ako nisi neki superman,
i mozes da uz takav uspon vozis 10km/h
Recimo prosle godine:tura,natovaren,bisage i sve ..
Isto tako i moje kolege.
Uspon ka prevoju Lisica,od Medvedje ka Pristini,
prosecan uspon oko 7-8% na jednom delu je malo vise,
i tada moje nemacke kolege sa 48-36-26 pogonom silaze i guraju isti takav natovaren bicikl,
a ja sa 44-32-22 lagano grabim uzbrdo pored njih,sa 5 km/h
Ja trenutno vozim prenos 48-38-28 sa 14-28 nazad,
i pre neki dan,kada smo se peli do Vrsacke kule,
morao sam da guram,jer jednostavno ne moze da se vozi !
Dok je Milena,koja je imala isti pogon,ali nazad je imala 34Z mega range mogla da vozi,malo brze nego sto sam je gurao,ali opet,vozila je.
Ako stavis pogon od drumasa,i pogotovo ako stavis drumasku kasetu,
biti ces "zakovan" za ravan asfalt.
Od nekih ozbiljih asfaltnih uspona bolje da odustanes,
pogotovo sa 14-15 kila teskim cross bajsom.
ako nisi novi Lens Armstorg
Iako ce ti u tih 90% slucajva mozda savrseno odgovarati
tih ostalih 10% ce biti guranje !
Ja sam ranije vozio hibrid(treking) bajs sa 44-32-22 pogonom,
i 11-32 kasetom i 700c tockovima.
Max brzina mi je dostizala 65 mozda cak i 70 ali kadenca bude toliko visoka,da ne mogu dugo da izdrzim.
Te brzine su se desavale samo kod jurnjavi za kamionima (u zavetrini)
ili na zestokim nizbrdicama bez krivina.
Na ravnom,svojom snagom,samostalno,bez vetra,
tesko da sam prelazio 40 km/h
Mislim mogu ja da naguram 55-60,ali pola minuta i "otisao sam u crveno" ..
Tako da ti je pogon koji vec imas sasvim dovoljan.
Jer tesko da ces ikada sa Cross(hibrid-treking,kako god)
biciklom ikada moci dostici krstarce brzine drumasa.
Jednostavno,treking bajs je tezak 14-15 kg,
a drumas ispod 10,i ima tanje gume,sa manje otpora,
i generalno je aerodinamicniji,
i sam bicikl,a ponajvise pozicija vozaca.
Tako da po mom skromnom misljenu nema sta da menjas na tvom bajsu,
jer neces biti brzi nego do sad (osim u izuzecima,kod nizbrdice i zavetrine)
Ako oces brzo,i stalno vozis po asfaltu ,
onda si kupi drumas i bices brzi.
Da budzis taj bajs,ne vredi.
Bacices pare,a brzi biti neces.
Bas ako hoces stavi 48 pogon,ali vise od toga nema smisla.
Mozes ti prenosnim odnosom da dobijes brzinu od preko 150 km/h
ali da li ces moci da ides vise od 50 samostalno ?
naravno da ne !
Pozzz
Igor je po pitanju brzina upravu. Mislim da cjesh baciti pare bez veze na nov pogon. Jer na mom MTB 46 - 11 (znachi najvecja napred i najmanja nazad) ja sam samo iza shlepera postizao brzine vecje od 75km/h. Jednostavno vetar pri vecjim brzinama pravi ogroman otpor (objasnio je Igor zashto). Probaj da vozish iza GSP-autobusa i pri punoj brzini (oko 50km/h) izadji iz zavetrine autobusa videcjesh shta se deshava.
You mess with a rest now the best will make a mess.
-
- Freebiker
- Posts: 1786
- Joined: 29 Mar 2005, 23:59
- Location: Home is where the bike is :D
- Contact:
Serb wrote:) Probaj da vozish iza GSP-autobusa i pri punoj brzini (oko 50km/h) izadji iz zavetrine autobusa videcjesh shta se deshava.
A nee,too nemoj da radis ..
Kada izadjes iz zavetrine,shvatices da si potpuno crn od cadji !
xe xe
Ima jedna anegdota,
naucila mala po Varsavi da juri autobuse,
najbolji su oni na expres linijama,koji nje staju na svakoj stanici,
pa kad uhvati zelini talas,mozes da ga pratis celim putem,ako ide u tvom pravcu,a autobus nikada ne prelazi ogranicenje od 50kmh.
Dosla ona u Beograd,jezdimo Dunavskom ulicom,
na Dorcolu,kad autobus,ni manje ni vise nego privatnik,
neki sto se raspada,u stilu Braca Sarac ..
Ide autobus,ona se zalepila iza,pri jedno 30kmh.
Par sekundi posle autobus dodaje pun gas,
i ona ostaje u oblaku crnog dima,
kasljuci .. pitajuci sta je ovo .. e to je "dobrodosli u Srbiju"
Vikao sam ja "nemoj to da radis",ali me nije cula ..
Pozzz
-
- Freebiker
- Posts: 1786
- Joined: 29 Mar 2005, 23:59
- Location: Home is where the bike is :D
- Contact:
Hmm,kada malo bolje razmislim,mozda i vredi,
recimo da nabavis nesto ovako: http://www.speed101.com/images/sept/Mom ... s_1992.jpg
pa da picis preko 100 na sat
Pozzz
recimo da nabavis nesto ovako: http://www.speed101.com/images/sept/Mom ... s_1992.jpg
pa da picis preko 100 na sat
Pozzz
I posle odes na FRP session i poneses to i dobijes +5 na critical to hit, i jos pride +2 na defense )IRalic wrote:Hmm,kada malo bolje razmislim,mozda i vredi,
recimo da nabavis nesto ovako: http://www.speed101.com/images/sept/Mom ... s_1992.jpg
pa da picis preko 100 na sat
Pozzz
-
- Freebiker
- Posts: 1786
- Joined: 29 Mar 2005, 23:59
- Location: Home is where the bike is :D
- Contact:
NevenB wrote:I posle odes na FRP session i poneses to i dobijes +5 na critical to hit, i jos pride +2 na defense )IRalic wrote:Hmm,kada malo bolje razmislim,mozda i vredi,
recimo da nabavis nesto ovako: http://www.speed101.com/images/sept/Mom ... s_1992.jpg
pa da picis preko 100 na sat
Pozzz
Ya man ! Sta rece,nista ne razumem ?
[/quote]
I posle odes na FRP session i poneses to i dobijes +5 na critical to hit, i jos pride +2 na defense )[/quote]
Ne mogu da verujem shta ti je palo na pamet LOL . Mislim da cjesh na difense da dobijesh vishe, ali light (vison) radius cje mnogo da se smanji.
P.S. Igrash li RPG?
Pozdrav
I posle odes na FRP session i poneses to i dobijes +5 na critical to hit, i jos pride +2 na defense )[/quote]
Ne mogu da verujem shta ti je palo na pamet LOL . Mislim da cjesh na difense da dobijesh vishe, ali light (vison) radius cje mnogo da se smanji.
P.S. Igrash li RPG?
Pozdrav
You mess with a rest now the best will make a mess.
- nameless.developer
- Posts: 101
- Joined: 22 Aug 2005, 19:06
- Location: Duketown
- Contact:
Малко сте скренули с теме.
---
Фора је у предњем погону. Ево, синоћ баш упоређујем МТБ и друмашке касете: Најмањи број зуба код МТБ касете је малтене исти као и код друмашке (11з, 12з), па то не утиче на максималну брзину...
Тиагра: 12-23з
LX: 11-34з
Једино што се да приметити јесте да је друмашка касета доста лакша пошто има оних "уреза", тј. ланчаници* нису пуни као код МТБ већ колико год су могли - скинули су материјала. Вероватно је то недопустиво код МТБ због већих напрезања које доживљава так'а касета...
*Зупчаник се зове ако зупци належу директно на зупце другог зупчаника; ланчаник је по дефиницији суштински то исто, само што између два зупчаника (у овом случају ланчаника) постоји ланац који належе на зупце, и преноси рад с једног на други. Неки мешају ове термине...
---
Фора је у предњем погону. Ево, синоћ баш упоређујем МТБ и друмашке касете: Најмањи број зуба код МТБ касете је малтене исти као и код друмашке (11з, 12з), па то не утиче на максималну брзину...
Тиагра: 12-23з
LX: 11-34з
Једино што се да приметити јесте да је друмашка касета доста лакша пошто има оних "уреза", тј. ланчаници* нису пуни као код МТБ већ колико год су могли - скинули су материјала. Вероватно је то недопустиво код МТБ због већих напрезања које доживљава так'а касета...
*Зупчаник се зове ако зупци належу директно на зупце другог зупчаника; ланчаник је по дефиницији суштински то исто, само што између два зупчаника (у овом случају ланчаника) постоји ланац који належе на зупце, и преноси рад с једног на други. Неки мешају ове термине...
Double blast from the past :)
Konkretno, imam tourney napred i pozadi (7faz), ne znam tačne brojke, ali prednji lančanici su veći za 5-6 zuba od ostalih iz Shimano ponude. Na velikoj šajbi, sa pristojnom kadencom, idem 30+ sa srednjim lančanikom pozadi (4). 5- jurcanje rame uz rame sa automobilima po gradu, trubljenje autobusu da ide brže kad voziš u zavetrini po otvorenom putu. 6 - nema realnu svrhu 7 - apsurdno. Mnogo više potencijala nego sposobnosti, i 'ajde, gde to ne možeš da stigneš sa prosečnom brzinom između 25-30?
Al' zato ćeš uzbrdo zaplakati, jer nemaš dovoljno nizak stepen prenosa.
Meni ni dan danas nije jasno kako su Sale i Jone mogli da onomad voze od BG do VA 30+, sa sve bisagama.
Gledaću da letos nakačim novi prednji pogon sa manje zuba, i kraj, neću da diram bicikl po pitanju delova dok ne kupim novi.
Dakle, ako ima neko da se još razmišlja - d smoler d beter.
Ne računajući one downhill pogone sa tri zuba na velikoj šajbi, koji valjda služe da imaš gde da staviš noge ;)
Konkretno, imam tourney napred i pozadi (7faz), ne znam tačne brojke, ali prednji lančanici su veći za 5-6 zuba od ostalih iz Shimano ponude. Na velikoj šajbi, sa pristojnom kadencom, idem 30+ sa srednjim lančanikom pozadi (4). 5- jurcanje rame uz rame sa automobilima po gradu, trubljenje autobusu da ide brže kad voziš u zavetrini po otvorenom putu. 6 - nema realnu svrhu 7 - apsurdno. Mnogo više potencijala nego sposobnosti, i 'ajde, gde to ne možeš da stigneš sa prosečnom brzinom između 25-30?
Al' zato ćeš uzbrdo zaplakati, jer nemaš dovoljno nizak stepen prenosa.
Meni ni dan danas nije jasno kako su Sale i Jone mogli da onomad voze od BG do VA 30+, sa sve bisagama.
Gledaću da letos nakačim novi prednji pogon sa manje zuba, i kraj, neću da diram bicikl po pitanju delova dok ne kupim novi.
Dakle, ako ima neko da se još razmišlja - d smoler d beter.
Ne računajući one downhill pogone sa tri zuba na velikoj šajbi, koji valjda služe da imaš gde da staviš noge ;)